Komentar i prijedlog na prednacrt zakona o izmjeni i dopunama zakona o Javnom Radiotelevizijskom servisu Bosne i Hercegovine
Komentar i prijedlog na prednacrt zakona o izmjeni i dopunama zakona o Javnom Radiotelevizijskom servisu Bosne i Hercegovine
03/03/2016 No Comments on Komentar i prijedlog na prednacrt zakona o izmjeni i dopunama zakona o Javnom Radiotelevizijskom servisu Bosne i HercegovineUO Samostalnog sindikata radnika u BHRT-u uputio je Ministarstvu transporta i komunikacija BiH primjedbe na tekst Prednacrta Zakona o izmjenama i dopunama zakona o javnom rtv servisu BiH:
Smatramo da je ovakav prednacrt zakona preuranjen i da je prije toga trebalo donijeti izmjene Zakona o Javnom Radiotelevizijskom sistemu Bosne i Hercegovine iz više razloga:
- Zakon o Javnom Radiotelevizijskom sistemu Bosne i Hercegovine (JRTS BiH) je zakon višeg reda od zakona o Javnom Radiotelevizijskom servisu Bosne i Hercegovine, jer se u članu 3. stav 2 Zakona o JRTS BiH navodi: „ Zakoni o BHRT, RTRS i RTFBiH bit će usklađeni s odredbama ovog zakona“
- Kroz Zakon o JRTS BiH , potrebno je prvenstveno riješiti stabilno finansirasnje Javnih servisa, jer dosadašnji način finansiranja ne omogućava BHRT-u normalnu proizvodnju programa za sadašnji 1 kanal. Ukoliko bi, prema prednacrtu ovog zakona, BHRT trebao proizvoditi program za 3 kanala, bilo bi potrebno utvrditi finansijski okvir potreban za to, a to se ne može uraditi dok se precizno ne utvrde prihodi BHRT-a od RTV takse i rashodi potrebni za organizovanje BHRT-a na način predložen u prednacrtu ovog zakona.
- Dosadašnje odredbe Zakona o JRTS BiH su određivale uspostavljanje Korporacije Javnih servisa, gdje je precizno navedeno da: „Korporacija ima organizacione jedinice u Sarajevu, Banja Luci i Mostaru“. Obzirom na djelatnosti Korporacije definisane članom 13, stav 2 zakona, smatramo da je prvo potrebno uspostaviti Korporaciju, da bi se mogle realizovati odredbe iz člana 1, stav 2 (član 8, novi stav 3) prednacrta predmetnog zakona. Obzirom da Korporacija ni 11 godina nakon donošenja zakona nije uspostavljena, možda bi nadležno ministarstvo trebalo razmisliti o izmjeni zakona o JRTS BiH i u tom dijelu.
Također u obrazloženju prednacrta zakona se kaže: „U sadašnjem analognom sistemu emitiranja nije moguće emitirati program na ovakav način, zbog ograničenih tehničkih kapaciteta“ , a u nastavku je navedeno da će se uslovi za realizaciju steći prelaskom sa analognog na digitalni sistem emitovanja na teritoriji cijele BiH. Obzirom da je izvođač radova u BiH isti kao i u Republici Hrvatskoj (OiV, RH), možemo usporediti trajanje procesa digitalizacije i uvidjeti da ne postoje tehničke pretpostavke za donošenje ovakvih izmjena zakona.
Naime, u Republici Hrvatskoj je testni digitalni signal pušten u maju 2002. godine, a analogni signal je ugašen 5. Oktobra 2010. godine. Uzimajući u obzir da će u BiH testni signal tek biti pušten u rad, smatramo da će u najboljem slučaju, uz naporan i savjestan rad svih uključenih u ovaj proces, proces digitalizacije, odnosno gašenja analognog signala biti moguće završiti najranije za 3 godine, jer podsjetimo analogni signal se može ugasiti tek kada pokrivenost teritorije BiH bude preko 95%. Samim tim realizacija ideje o 3 (ili više) kanala u okviru BHRT-a do tada ne bi bila moguća.
Uz sve ovo, u tekstu prednacrta se spominje pojam „pismo konstutivnih naroda“ koji nije definisan Ustavom BiH. U ustavima entiteta (amandman 29 Ustava FBiH i amandman 71 Ustava RS) je precizno navedeno: „Službena pisma su ćirilica i latinica“ Zbog toga smatramo da bi definicija u prednacrtu zakona bila suprotna, kako Ustavu BiH, tako i ustavima entiteta.
Naravno ostaje i niz neodgovorenih pitanja ukoliko bi se usvojila ovakva izmjena zakona:
- Da li bi na jednom nacionalnom kanalu mogli raditi pripadnici drugih nacija i ostali građani zadržavajući svoje građansko pravo na upotrebu jezika po svojoj volji?
- Ukoliko to ne bi bilo moguće, to bi značilo da bi svaki kanal u svakom većem gradu u BiH morao imati svoje dopisništvo, što bi značajno povećalo rashode. Postavlja se pitanje na koji način bi građani BiH mogli finansirati takav javni servis BiH uz postojeće entitetske javne servise?
- Kolika bi bila potrebna količina programa koji bi se proizvodio na 3 kanala BHRT-a i na koji način i kojim sredstvima bi se tehnološki opremili studiji u Mostaru i Banjaluci? Napominjemo da sadašnja infrastruktura BHRT-a u tim gradovima ni približno nije dostatna za proizvodnju programa za cijeli jedan kanal.
- Na koji način bi se dijelio budžet između 3 kanala unutar BHRT-a, obzirom da bi to u slučaju donošenja izmjena zakona bili kanali podijeljeni prema jeziku naroda u BiH?
- Da li bi se moglo dogoditi da BiH izgubi neki budući proces na Evropskom sudu za ljudska prava u Strazburu, kao što je to bilo u slučaju Sejdić – Finci i šta nakon toga?
Zbog svega gore navedenog smatramo da bi Ministarstvo prometa i komunikacija BiH, u saradnji sa Vijećem ministara BiH i Parlamentarnom skupštinom BiH, trebalo poduzeti slijedeće korake i to ovim redoslijedom:
- Povlačenje iz procedure prednacrta Zakona o izmjenama i dopunama zakona o Javnom Radiotelevizijskom servisu BiH.
- Hitno donošenje novog načina prikupljanja RTV takse u saradnji sa svim ostalim relevantnim donosiocima odluka, kako bi se stabilizovalo stanje u Javnim servisima.
- Nakon donošenja novog načina prikupljanja takse razmotriti daljnje izmjene zakona o JRTVS, pogotovo dijela o Korporaciji ili insistirati na provođenju postojećeg zakonskog okvira, uz jasno definisanu odgovornost svih onih koji su uključeni u taj proces i procesuiranje onih koji ne budu sprovodili zakon.
- U što kraćem periodu završiti proces digitalizacije i time omugućiti gašenje analognog signala, što bi onda omogućilo i uspostavljanje više kanala BHRT-a.
Samostalni sindikat radnika u BHRT-u ostaje otvoren za saradnju sa Ministarstvom prometa i komunikacija BIH po bilo kojem pitanju koje se tiče uređivanja zakonskog okvira rada BHRT-a kao i Javnog RTV Sistema u cjelini.